Abstract
The present investigation was carried out with the purpose of identifying the tourist activities and products developed in accordance with social tourism in the Historic Center of Lima between the years 2018 - 2020. The methodology used was a qualitative approach with a phenomenological and descriptive design. The study subjects were three religious art museums and the tourist activities developed by the Tourism Office of the Metropolitan Municipality of Lima. The instruments applied were the observation sheets and two interview guides. The results reveal that the institutions analyzed do not develop tourist activities and products mainly oriented towards social tourism. The main activities are internal and pedestrian tours aimed at the general public. Nevertheless; private museums have differentiated rates for children, students, adults, seniors; which contrasts with the public proposal, where free activities are carried out, but with limited access.
References
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). La visión de UNESCO para el Centro Histórico de Lima. Recuperado de https://es.unesco.org/news/vision-unesco-centro-historico-lima.
Minchón, K. (2016). Principales factores que permiten la práctica del turismo social de los adultos mayores del Centro del Adulto Mayor (CAM) de Essalud – Trujillo. (Tesis de pregrado). Universidad Nacional de Trujillo. Recuperado de http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/5689/MINCH%c3%93N%20BENITES%20KAROLL%20ELIZABETH%28FILEminimizer%29.pdf?sequen ce=1 &isAllowed=y Recuperado de https://puntodis.com/wpcontent/uploads/2015/12/TurismoSocial.pdf.
Ministerio de Comercio Exterior y Turismo (2015). El Turismo en Cifras: Millennials del Perú y del mundo marcan tendencia en el sector turístico. Recuperado de https://www.mincetur.gob. pe/millennials-del-peru-y-del-mundo-marcantendencia-en-el-sector-turistico/.
Moya, W; & Ura, E. (2019). Análisis del turismo accesible para personas con discapacidad física en Machu Picchu – Cusco. (Tesis de pregrado). Universidad
César Vallejo). Recuperado de
https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/47041/Ura_FEP- Moya_GWE-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Museo del Convento de Santo Domingo. (2018). Visita nocturna. Recuperado de https://www.facebook.com/museo.santodomingo/photos/a.444816392255477/21 51329521604147/
Museo del Convento de Santo Domingo. (2019). Visita nocturna. Recuperado de https://www.facebook.com/museo.santodomingo/photos/a.448853951851721/24
Museo de San Francisco. (2020). Programa de formación 2020. Recuperado de http://museocatacumbas.com/cursos-de-extension/
Museo San Francisco. (20 de setiembre de 2021a). Historia. Recuperado de http://museocatacumbas.com/shortcodes/
Museo San Francisco. (29 de setiembre de 2021b). Amigos del museo. Recuperado de http://museocatacumbas.com/san-valentin-para-todos/
Organización Internacional de Turismo Social, ISTO. (2020). Comisión de políticas sociales de turismo. Boletín 2. Recuperado de https://isto.international/.
Organización Mundial del Turismo. (1980). Declaración de Manila sobre el turismo mundial. Recuperado de http://catalogo.econo.unlp.edu.ar/meran/getDocument.pl?id=749.
Pentur (2016). Plan Estratégico Nacional 2025. Recuperado de https://www.mincetur.gob.pe/wp-content/uploads/documentos/turismo/documentos/PENTUR/PENTUR_Final_JULIO2016.pdf.
Robles, P; Maldonado, L; y Lora, N. (2019). Turismo inclusivo. Kikime el que viaja 8(8). Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/287324389.pdf.
Rodríguez, A; & Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Rev.esc.adm.neg, 82, pp. 179-200. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n82/0120-8160-ean-82-00179.pdf
Schenkel, E. (2018). Turismo social y turismo receptivo. Dinámicas competitivas y cooperativas a partir de la Nueva Ley de Turismo en Argentina. Civilizar
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Tito Doroteo Acosta Castro, Katya Nora López Gálvez, Lorena Amparo Medrano Rivera, Robert Michell Quispe Guizado, Gabriela del Carmen Trinidad Huapaya Aldave